POPOPDROPS

 

Storgata 132 A, 9008 TROMSØ - Telefon 97 66 26 36

E-post til Popopdrops

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Tromsø, 1.5.2011

INNE SIDEN SIST:

 

                                                                                                                                     Tromsø, 1.5.2011

 

INNE SIDEN SIST:

 

USA:

 

BEACH HOUSE : Devotion Dobbel-LP                                                                        Carpark Kr. 210

Det er ikke mange innen stillferdig psykedelisk pop som skal ha det på seg at de pløyer ny mark. Men Alex Scally og Victoria Legrand viser at kvadraturet folk-pop-psykedelia-elektronika fortsatt ikke har gått tom for kombinasjonsmuligheter. På sin andre skaper de et stillferdig ubehag gjennom instrumental tilbakeholdenhet, melodisk sødme og søvnig intensitetsnivå. Glidende gitartoner, orgel og andre drømmepopvåpen som sklir rundt i lydbildet, minimalistiske rytmer, klanger i lange baner, det er som om Cocteau Twins mest lettfattelige popøyeblikk krysser spor med Yo La Tengo minst utagerende låter og finner opp Mazzy Stars fuzzballader på nytt. Hypnotisk. Utbrettomslag.

 

DANIELSON : Best Of Gloucester County LP                                                  Sounds Familyre Kr. 135

Åttende fra Daniel Smith er som vanlig ikke grei å kategorisere, yterkantene er Daniel Johnston og Genesis, inne i dominerer alternativ psykedelisk folk og stemninger fra Village Green, men først og fremst Daniel Smith-rock. Låter mer solo enn noen gang, og det på tross av at både Megan, Rachel og Elin fra Familien er med, Sufjan er med på banjo, et lite korps har han også plass til, vår egen Emil Nikolaisen og Jens Lekman er også med. Strålende nok en gang.

 

THE BESNARD LAKES : The Besnard Lakes Are The Roaring Night LP                 Jagjaguwar Kr. 140

En million og en grupper prøver seg på saker som dette. Og etter at Grandaddy og Joy Zipper la opp har en million sørgelig misslykkes. Ekteparet Jace og Olga greier det med glans, med uttalt innflytelse av både Brian Wilson og Roy Orbison, til Twin Peaks, og som derfor stiller med mektige arrangementer (Loveless!), storslått crooning og fascinerende veksling mellom nattlig twang, introvert gitarøs og orkestrert, kosmisk psykedelia. For de moderne kan vi si at dette er midt i blinken for folk med sans for Arcade Fire, den psykedeliske delen av Flaming Lips, til Band Of Horses. Stiller med litt mørkere understrøm enn andre aktuelle kanadiere som kan være hakket for dansevennlige. Denne nærmer seg Deserters Songs og stemningene til Spiritualized i outer space. Stor.

 

FERN KNIGHT : Castings LP                                                                                             VHF Kr. 150

Doom-folk kaller Fern Knight musikken sin, stemningene er mørke, men de blander inn pene doser psykedelia, og slekter både på Doldrums og Pelt. Margaret Ayres stemme er den helt store attraksjonen på denne deres fjerde, og sammen med ektemann Jims elektriske gitar balanseres det hele perfekt. Her og der får han fram stemninger vi ikke har hørt siden Roky Ericksons Alien-periode. Margaret bytter gjerne til cello, og Jesse Sparhawk og James Wolf vet å traktere harpe og fiolin. Det at de gjør en hårreisende cover av King Crimsons Epitaph fra In The Court bør si noen svært mye. Middelaldersk doom-folk men en skjønnhet de færreste gjør dem etter. Supertungt utbrettomslag.

 

LUYAS : Too Beautiful To Work LP                                                                      Dead Oceans Kr. 130

I utgangspunkt en kvartett fra Montreal med Jessie Stein i sjefsstolen. Hun synger og spiller gitar og noe hun kaller en moodswinger, en 12-strengers zither. De spiller retro-futuristisk space-age-pop. De har med en haug med folk på stryk og blås, uten at det blir dominerende. Owen Pallett spiller fiolin og arrangerer strykerne. Lydbildet er spekka med finurlig instrumentering og duppeditter, spenstig perkusjon og speisa gitarvegger. Andre album. Kan låte som siste dagers Broadcast med Hope Sandoval på vokal.

 

WAR ON DRUGS : Wagonwheel Blues LP                                                     Secretly Canadian Kr. 135

Et nytt klassisk rockeband fra Philadelphia som på sitt eget besnærende vis klarer å skurre sanseapparatet, og fornye, eller snarere forpurre, det vi kjenner som americana-tradisjonen, De har så og sitt satt sammen sitt eget bilde av den store amerikanske sangboken, og det blir en fragmentarisk, spøkelsesaktig musikkblafring som åpner opp for nye muligheter. Tenk låtene til Tom Petty, Bob Dylan og Bruce Springsteen framført av Sonic Youth. Med en britisk twist. Drømmende psykedeliske gitartepper. Store kvaliteter å hente!

 

CHRISTINA CARTER : Texas Blues Working Dobbelt-LP                            Blackest Rainbow Kr. 245

Damen fra Charalambides leverer her sin beste skive til dato. Himmelske saker for gitar og vokal. Opprinnelig ute som kassett, men er her i det eneste riktige format, fet virgin vinyl og i stilig utbrettomslag. I tillegg er her et 21 minutter langt bonusspor på side fire; Ladyfriend. Uvirkelig og intens i den grad at faren for gåsehud over hele kroppen er overhengende.

 

JULIANNA BARWICK : The Magic Place LP                                                   Asthmatic Kitty Kr. 135

Magisk er nøkkelordet på denne tredje fra en Brooklyn-dame som i form beveger seg i områder rundt Discreet Music, men denne gang med sjel. Svevende, drømmende, eventyrlig musikk for lag på lag med stemme, massiv romklang, nedstrippa. Enkle melodiarrangementer, spor av piano og synth. Avant-hymner, himmelsk, dog blotta fra alt som minner om new age og det kirkelige, selv om klostersang er fristende å bruke som sammenligning. Ekstremt uhipt, men hensetter en til magiske stemninger.

 

HELIOS : Caesura CD                                                                                                        Type Kr. 100

Dette er skiva hvor elektronica og pop, sommer og vinter, intellekt og lekenhet møtes. Alt smelter sammen til et deilig landskap. Landskapet er lyst og fullt av håp, men samtidig vagt urovekkende. Skaperen er Keith Kenniff, som også gir ut skiver som Goldmund. Han lager filmmusikk, har blant annet laga musikken til Harmony Korins Mr. Lonely. Dette er hans tredje, hvor han utnytter sine musikkunnskaper i disse nærmest symfoniske stykkene, som likevel innehar den enkelheten som definerer perfekt pop. En tørr akustisk gitar og enkle rytmeinstrumenter får med de mer elektroniske elementene ett nytt innhold, ikke helt ulikt Enos ambiente pop, Ulrich Schnauss’ shoegaze-elektronics eller islandske Jóhann Jóhannssons komposisjoner. Eller elektronica som har blitt voksen, har fått et organisk hele.

 

TV ON THE RADIO : Dear Science LP                                                                    Interscope Kr. 175.

Tredje album er både mer umiddelbar, men også mer tornefull enn de to foregående. Musikalsk sitter den med en gang, soundet slår og er klarere enn noen gang. Vokalist Tunde Abebimpe og gitarist og vokalist Kyp Malone fronter det hele perfekt. De er sexy når de er rasende, og enda mer sexy når de ikke er det. Det handler om en verden i krise, er vi gått for langt, er det ingen vei tilbake? Men de styrter framover, ser seg ikke tilbake, musikalsk mer popporientert, og på den måte kan budskapet hamres inn til flere lyttere, her er alt fra doo-wop-aktige koringssekvenser via popfunk til lavmælte ballader. Her er en stemmeteknikk og en musikalsk symmetri svært få i dagens bransje kan gjøre dem etter. Fokusert og løsningsorientert, hver liten detalj er uunnværlig for det hele. Det er mulig å kjenne dem igjen fra foregående skiver, men når det skjer kommer de seg fort videre, til noe bedre. Yes, dette er strålende musikk, men den er også intelligent og ambivalent, og desto mer engasjerende for det. Stilig utbrettomslag og 180 gram vinyl.

 

DUCKTAILS : Ducktails LP                                                                                   Not Not Fun Kr. 145

Debutalbumet til Matt Mondaniles er endelig tilbake. Feel-good surf-psych-folk av ypperste merke. Soundtracket til en tilbakelent sommerferie hvor solen skinner hele dagen, og alt som finnes av bekymringer og plager har opphørt å eksistere. Ikke så underprodusert som hans tidlige kassettsutgivelser, men mindre produsert enn senere album. Dette er rett og slett midt i blinken. Drømmegitarer, råprimitiv perkusjon. Det at Graham Lambkin fra Shadow Ring har mastra det hele og at Jan Anderzen fra det finske psyckfolkvisjonære Kemialliset Ystavat har laga omslaget bør si svært mye. Perle!

 

NEVER MIND THE MOLLUSCS 2 x 7”                                                                       Sub Pop Kr. 75

Lagerfunn fra 1993, ja vi har holdt på en stund, med en side hver fra Sloan, Jale, Idée Du Nord og Eric’s Trip. Alle fra Canada.

 

ART MUSEUMS : Rough Frame LP                                                                            Woodsist Kr. 135

De normalt så intenst psykedeliske Josh Alper og Glenn Donaldson fra Skygreen Leopards har her slått seg sammen for å feire den type pop som befinner seg mellom tidlig Who (Picktures Of Lily) og Television Personalities da de var unge. Tatt opp på maskiner som hører perioden til, det vil si midt på åttitallet. Et gjennomført herlig tidsbilde av folk som forstår.

 

THE PAINS OF BEING PURE AT HEART : The Pains Of Being Pure At Heart LP Slumberland Kr. 135

Hva kan man egentlig si om en storartet popskive? Dette er en viktig skive, viser en ny retning, og det at den kommer nå er bare helt perfekt. Når det i tillegg er Slumberland som står bak blir det bare herlig. Det var de som ga oss Hanry’s Dress, Rocketship og Aislers Set, gedigne saker på nittitallet. Og her stiller de igjen med ei gruppe som ikke gjør noen feil, stiller med sterke låter, nærmest innovative, strålende vokal, glassklar produksjon, riktig volum. Gitarist og vokalist Kip, Peggy på tangenter og vokal, Alex og Kurt på bass og trommer. Sammen er de bedre låtskrivere enn alle likesinnede, og samtidig er de i stand til å formidle dette på en ny, men likevel familiær måte. Sukkerfaktoren kan noen gang være på samme nivå som hos Field Mice, de kan stille med like mye hjerte/smerte som Another Sunny Day, men de er først og fremst ei gruppe som med stor selvtillit greier å stille både med sprudlende melodier og en understrøm av melankoli. Årets debut, så langt.

 

HARLEM : Hippies LP                                                                                                  Matador Kr. 140

Strålende tilbake etter å ha tatt oss helt på senga med debuten Free Drugs. Texas-gruppe som hele tiden kommer til saken med sine råkorte låter som kan minne om White Stripes, dersom de hadde Velvet Undergrounds låtmateriale. Ispedd tidlig Beatles. Garage og sekstitallspop ispedd elementer av rå blues, intenst tilstedeværende fuzzgitar og vokal som dominerer. Herlig, herlig.

 

DUM DUM GIRLS : I Will Be LP                                                                                 Sub Pop Kr. 150

De som har fått det for seg at disse jentene bare er et haleheng til Vivian Girls må med dette ete i seg slike påstander. Debuten til disse vestkyst-jentene kan nok dele besettelsen for fuzz og for melodilinjer som kobler Mary Chain til Shangri-Las, men de har i sannhet sin helt egne stil. Soundet er mer intrikat enn Brooklysjentene, det er dream-pop-girl-group-harmoner i masser, men Dee Dee Penny’s vokal er avvæpnende cool og spekka med økologisk sukkerspinn. Starta som alle gode ting som et soveromsprosjekt med Dee Dee og Frankie Rose fra Crystal Stilts og Vivian Girls. Garagerock var utgangspunktet, men de har bevega seg videre, og selv om har er saker som er like cool som The Cramps, har de erstatta deres galskap med Dee Dee’s døsige bris av en vokal, tenk vagt narkotifisert Eartha Kitt. De beveger seg med god avstand til klassisk rockabilly og garage. Først og fremt ei skive det er gøy å høre på. Som Nancy Sinatra; tøff, cool, men med hjertet på rett plass.

 

VIVIAN GIRLS : Vivian Girls LP                                                                               In The Red Kr. 140

Tre jenter fra Brooklyn debuterer med denne støyende surfpunkpopsaken som ingen bør ha problemer med å forelske seg i. Aggressivt, men ikke fiendtlig, kaotisk, men ikke slurvete. Trommer som låter som ei frokostblandingseske, gitarene som signaturen fra etiketter som K eller 53rd and 3rd, vokalen trestemte harmonier, harmonier som fester seg umiddelbart, tenk Shanri-La, Raincoats, Black Tamburines eller Tiger Trap. Udiskutabelt sjarmerende, jenter lager alltid mer innbydende punk enn guttene. Det er med dette bevist.

 

VIVIAN GIRLS : Everything Goes Wrong LP                                                            In The Red Kr. 135

Andrealbumet fra denne kvartetten, hvor det ved første ørekast virker som vi får mer av det same, men her har det nydelig skranglete soundet utviklet seg til å romme enda mer melodier og skurra harmonikk. Den er i tillegg mørkere enn debuten, mindre tyggegummi, mer garage, litt mot blues-punk ala Gun Club her og der, men altså fortsatt med elementer av 60-talls-koring. Spector-pop. Og smarte tekster.

 

BLANK DOGS : Under And Under Dobbelt-LP                                                       In The Red Kr. 190

Det siste prosjektet til Mike Sniper, som har sluppet en haug med singler og kassetter i små opplag, et album har det også blitt, men dette er det første med noe opplag. Soveromspop-punk med soundet til Joy Division og synth og gitarlinjene til Cure. Frykt ikke. På denne har han fått med folk fra Crystal Stilts og Vivian Girls, og selv om han uten tvil er sin egen herre har disse satt spor. Med egen retning. Uansett hvor mye feedback en pøser på er det ikke mulig å skjule hans store talent for eminente låter, og det er enda tydeligere på denne, hvor han har bevega seg mer mot pop. Han har en hang til de mer formørka delene av post-punk-landskapet, og med en stemme som er mer dillerisk enn desperat blir dette en helt egen greie. Vinylen har 5 spor mer enn CD’en.

 

SIC ALPS : A Long Way Around To A Shortcut Dobbel-LP                                       Drag City Kr. 210

San Fransisco-duoen med Mike Donovan og Matt Hartman de helt store. De er store, men ikke fordi de sverger til billige metoder, men fordi de først og fremst lager strålende låter. Enkle grep, vokal, strålende gitar, enkel perkusjon stiller de igjen og igjen med låter som er hode og skuldre over de fleste som driver med garage pop og vintage psych. OK, de låter her og der som ei engelsk sekstitallsgruppe som prøver å låte amerikansk, som Rolling Stones på Aftermath, og når de legger av seg R&B-faktene, som debuten til Faust, eller Faust Tapes. Eller Clean, med bedre perkusjon og sikrere grep om de vokale harmoniene. Dette er en samling for lengst utsolgte singler og EP’er som de ga ut i 2006 og 2007. Her er også spor fra samleskiver og en tidligere uutgitt sak. 26 remastra perler.

 

SIC ALPS : Napa Asylum Dobbel-LP                                                                          Drag City Kr. 215

De elsker hooks, men fortaper seg aldri i dem, de mediterer på melodier i stedet for å gjøre alt etter boka. Låtene er korte, vel egentlig for korte til å bli fult ut forstått som singler. De gjør seg best på album, som dette, deres beste. Man trenger å høre et helt album for å oppfatte det geniale. Og da blir det vanedannende. To-akkord-perler som først hørers ut som skisser, både pen og støyende gitar, enkel perkusjon, multi-vokal. Låter mer som opptak gjort på femtitallet, uten at vi snakker lo-fi. Royal Trux rundt Twin Infinitives gjør Beatles. Noel Von Harmonson fra Comets On Fire er nytt, tredje medlem, men er bare med på et spor. Låter som er hode og skuldre over de fleste som driver med garage pop og vintage psych. I det hele tatt, strålende saker som kommer i utbrettomslag.

 

WOODEN SHJIPS : Vol. 2 LP                                                                                  Sick Thirst Kr. 145

Øverste hylle psykedelia fra San Francisco, Kvartett, aluminiumgitarer og orgel er de dominerende instrumenter, dvelende Alan Vega-vokal, snev av Gun Club, av Suicide og Flesh Eaters, en dæsj kraut, en dæsj Chrome og Loop, noe lo-fi garage. Eller et tenkt møte mellom den herlige galskapen til Guru Guru og repetitive grepene til Velvet Underground. Mindre blues enn naboene Comets On Fire, men deler altså dyrkingen av tidlig saktefilm Hawkwind. Det er jo tusenvis av grupper som opererer i samme gate, men disse har greid å destillere det ned til en greie de er helt alene om for tiden. Dette er den andre samleren av singler og sliktnoe som er nesten umulig å få tak i. Minst like viktige som deres ordinære album.

 

P.G.SIX : Live At VPRO Amsterdam CD-R                                                  Perhaps Transparent Kr. 75

Vidunderlige opptak hvor Pat Gubler og Tim Barnes i løpet av Dwars Fetival i Amsterdam i 2004 stiller opp i radiostudioet til VPRO for en liten intimkonsert med et lite publikum. Det låter så avslappet at vi kunne forestille oss at de spiller i stua til venner. Vokal i særklasse, gitar og perkusjon. Her er tradisjonelle saker som den irske Winter It Is Passed, en medley med Young Man, Lake Of Beer og Townes Van Zandts High, Low and In Between. Hadde de ikke gjort oppmerksom på det ville vi ha oppfatta det som en låt! Her er spor fra debuten Parlor Tricks And Porch Favorites, blant annet en ny versjon av Anne Briggs Go Your Way. Når de tyr til ukelin snur stemningen mot noe forheksende orientalsk, eller Velvet Underground-aktig som John Cale bidro med på cello. Vidunderlig, understreker det.

 

HUSH ARBORS : Hush Arbors CD                                                                      Ecstatic Peace Kr. 120

For her kommer noe av det behageligste vi har hørt innen det etterhvert noe ulne begrepet flytende psych-folk. Det er Keith Wood og Leon Dufficy som står bak dette vagt bøyde og men ekstremt behagelige møtet mellom dronende lavteknologi og alt innen minimale ismer som kan ha en tendens til å starte hvorsomhelst og hvor det kan være vanskelig å forutsi hvor dette vil ende, men som bestandig ender opp med en åpenbar og selvsagt struktur knapt noen innen drømmende syre-folk gjør ham etter. Vi beveger oss en tenkt plass mellom Blithe Sons og pop-delen av Six Organs (Wood er ofte med i Six Organs, og har fått med Ben Chasny på en strålende gitar-solo), flere lag med flimrende og lysergiske gitarer og stemmer, Wood måte å synge på er ikke helt ulik vår egen Øyvind Holm, en slags underforstått drama, som legger seg som ei tåke i hodet vårt og luller oss inn i tilstander vi ikke ante eksisterte. La all tvil fare.

 

NOTHING PEOPLE : Late Night LP                                                                                    S-S Kr. 135

På sin andre har de blitt fire, fått med organisten fra Monoshock, og lydbildet er litt annerledes, men stadig sci-fi, psych, protopunk, men mer stemninger, mørkere, ikke så mye Chrome. Mer en herlig suppe hvor spøkelsene av Pete Perrett, Cramps, Dream Syndicate, Scott Walker og Syd Barrett romsterer. Hadde David Lynch blitt gjort oppmerksom på disse fire ville han benytta dem på en eller annen creepy-crawl-film. Øde landsbygd. Om han hadde slikt i tankene. Carlifornia-folk. Super sak.

 

THE SIXTH GREAT LAKE : Up The Country LP                                                     Kindercore Kr. 110

Lagerfunn utgitt i 1991, et strålende album som står like godt i dag som dengang. Med Jeff Baron, Chris Ziter og Sasha Bell, alle fra Essex Green sammen med Zachary Ward og Mike Barrett. Begge gruppene driver av kjærlighet til 60- og 70-talls pop, men hvor Essex Green er psykedelia er denne utgaven mer et folk-band. Begge har samme vokalister og låtskrivere. Her har de uttalt at de ønsker å skape et album i samme ånd som The Bands Music From Big Pink. Enkle men strålende melodier fra gitarer, tangenter, en og annen fløyte er tilstrekkelig til og mane fram låter like gode og interessante som forbildene. De gjør en strålende cover av The Bands Rockin’ Chair, men de beviser med de øvrige 14 låtene at de låtmessig står fjellstøtt på egen hånd. Vage spor av Johnny Cash og Dylan finnes også, og i likhet med Belle And Sebastian tror vi de har et godt øre til Donovan. Tidløs klassiker.

 

BABY DEE : Safe Inside The Day LP                                                                           Drag City Kr. 135

Egentlig tredje, men første alminnelig tilgjengelige, produsert av Bonnie Prince Billy og Matt Sweeney som også bidrar instrumentalt, Oldham også på vokal på flere av låtene. Dee har sin bakgrunn som harpist, som medlem av Current 93 og Antony And The Johnsons, men er selvsagt noe helt for seg selv. Hører knapt hjemme i noen nisje, samtidsfolkballader kan beskrive. Men bare knapt. Spiller her piano og harpe, og med seg har hun folk på gitar, banjo, bass, perkusjon, forsiktig blås, fioliner og cello. Bortsett fra melodiene er det først og fremst stemmen som er Dee’s pre. Fra det nesten lydløse til det storslåtte. Tonen og tema i det hele varieres også ekstremt, registret er stort. Herlig, herlig.

 

BABY DEE : A Book Of Songs For Anne Marie LP                                                     Drag City Kr. 145

Skissene til denne andre for Drag City kom opprinnelig ut for noen år siden på David Tibets Durtro Records. Vi repeterer at Baby Dee er harpisten og vokalisten hos Drag City som ikke er Joanna Newsom, selv om begge har stor glede av å utforske nyansene i sin egen stemme. Denne nye versjonen av låtene gir en helt annen feel, det er arrangert og orkestrert, svært så nemsomt, investeringen i et seksmanns kammerorkester har virkelig båret frukter. Her er fiolin og fransk horn som passer perfekt til den bittersøte stemninga som er spekka med kjærlighet. Nydelig.

 

JOHNNY CASH : American VI : Ain’t No Grave LP                                 American Recordings Kr. 135

Det er opprørende å lese at dette går for å være den siste av utgivelsene fra samarbeidet mellom Cash og Rick Rubin som starta i 1994. Disse opptakene er fra samme session som for American V: A Hundred Highways. Gitaristene Mike Campbell, Matt Sweeney og Smokey Hormel. Benmont Tench på tangenter. Andre musikere var også innom. June Carter døde samtidig som opptakene ble gjort. Det merkes. Her finnes bare en Cash-låt, I Corinthians 15:55, altså Paulus første brev til korintene; Død, hvor er din brodd? Død, hvor er din seier? Et gjennomført album, tidvis hårreisende.

 

ANIMAL COLLECTIVE : Merriwather Post Pavillion Dobbelt-LP                                Domino Kr. 235

ANIMAL COLLECTIVE : Merriwather Post Pavillion CD                                              Domino Kr. 110

Betraktelig mer håndfaste låter, men sprenger samtidig popsjangeren fullstendig. Verdensmusikk, men hvilke verden? Transcenderende skyll av synth, gurglende vann, stammerytmer, korsang, vel og bra, men altså nennsomt bundet sammen av kollektivets to vokalister. Noe lignende har ikke vært gjort, fremmedgjort men hypermelodiøst, drømmende blomsterpop med mange pålegg, et hav av vokal og tangenter og aurale innfall, tilsynelatende med studioets mange knotter og spaker erstattet av knokler og blodårer. Denne innebærer en konkretisering av deres mangslungne virke; en musikalsk eventyrblanding samlet i èn godt sammenrullet sigarett. Det er vennlig, men utfordrende, psykedelisk pop av eksepsjonell karakter. Selv utbrettomslaget er strålende.

 

BARK HAZE / OUR LOVE WILL DESTROY THE WORLD split 7”                             Krayon Kr. 35

Herlig og rettferdiggjort split hvor Thurston Moore og Gown igjen dukker opp som Bark Haze med en kraftdrone, fokusert, for gitarer og remedier som vet å ta seg av lyden fra to gitarer. Our Love er som kjent Campbell Kneale, fra New Zealand, som vi først var borte i som Birchville Cat Motell, og senere i Stump og Black Boned Angel med flere. Her er det er blitt en slags metal, vrakgodset av det vi oppfatta Birchville som er klart til stede, men gitaren er mer OM, har mer kolesterol, altså ikke helt sunn, men hvem vil ha sunne gitarer? Psykedelisk, støy, over et adrenalinisert landskap av evig katastrofe. Hvor volum er større enn noesomhelst!

 

PSYCHIC REALITY : Vibrant New Age LP                                                           Not Not Fun Kr. 135

Dette er den etterlengta debuten til Leyna Noel fra Pocahaunted. Lo-Fi dance og luftig avant-pop tilsatt nåde og eleganse. Leken intimitet, en sårbar utveksling av drømmer, jenteaktig glede satt på utstilling. Dette oppnås gjennom trippy rytmer og eterisk vokal, trøstende, livlig. Hennes mest gjennomarbeida arbeide til nå. Får aldri inntrykk av at hun har gjort dette merkelige for å framstå som annerledes eller at hun bare roter rundt for å få tiden til å gå. Dette er ikke melankolsk eller liksomdystert, dette er popdrevet og svært morsomt. Blandingen av det psykedeliske bakteppet, jerky danserytmer og vokalen hennes er til å spise opp.

 

GROUPER : Dragging A Dead Deer Up A Hill CD                                                              Type Kr. 100

Tredje fra Liz Harris, hvor hun har skrudd ned fuzzboksene som var med på å skjule hva hun faktisk representerte på de to første. Vokal lengre fram, melodiene mer tydelige, men stadig drømmende. Enkle og nydelige, men obskure. Akkompagnert av gitar og piano. Og noe ambiente bølger. Er sammenligna med utgivelser på 4AD, særlig med Cocteau Twins, hun er kvinne og synger på en hviskende måte, men utover det er det som å sammenligne Ramones og Kiss, som begge spilte høyt, hadde mannlig vokalist, og ga ut skiver på syttitallet. Dette er riktignok den type skive vi skulle ønske 4AD ga ut, men det gjorde de ikke. Det er mer nærlignende å sammenligne med Christina Carter og hennes psych-folk, eller Honey Qwens Valet, og hennes noe blues-prega gitar. Men ingen stemmer helt. La oss heller sammenligne med Lida Husik som ga ut musikk på Shimmy Disk, og som hadde en hvis likhet med Vashti Bunyan, eller med Clay Allison, før de ble Opal, og enda senere Mazzy Star, eller Azalia Snail, Delikate låter som både virker kjente og fra en annen verden, forheksende vokal over enkel gitar. Det er alt som skal til. Nå også på CD.

 

LOS LLAMARADA : Take The Sky LP                                                                               S-S Kr. 135

For tiden den eneste meksikanske gruppen det er verd å bry seg om, samtidig som det vil bli sett på som en grov forsømmelse dersom du lar den passere. Selv om instrumenteringen er tradisjonell er det fint lite som er tradisjonelt med måten de låter på. Det oser av aggresjon og frustrasjon, men likevel milevis unna det vi til nå har sett på som sint musikk. Disse folka er ute etter å kutte opp, ute etter å skade. Med sylskarpe psychstun gitarer, med trashrocktrommer, med creepy synth og piano. Utgangspunktet kan ha vært blues, men i skjæringspunktet mellom Dead C og tidlig Sonic Youth, med Mark E. Smith på nasal, monoton vokal. Dette er musikk som konsumerer deg.

 

ELECTRIC ANNIHILATION # 1 – fanzine                                                                                  kr. 15

Skikkelig gammeldags fanzine i avisformat med saker som Sun Arew-intervju, Wet Hair-intervju, John Olsen-intervju, Thurston Mooore-intervju, Nomen Dubium-intervju, reportasje fra den absolutte undergrunnen i Gøteborg, Iowa og Cleveland. Småplukk med Henry Rollins og Emralds. I det hele tatt, den absolutte musikalske undergrunnen. Meget gøy.

 

JOSHUA BURKETT : Owlsleavesrustling LP                                                          Spirit Of Orr Kr. 145

Ny utgave av Joshuas første album, opprinnelig ute på hans egne Feather One’s Nest i 1996. Siden dette er av typen tidløs musikk har det ingen betydning, saker som dette vil være ferskvare til evig tid. 99,9 % av oss vil nok finne dette håpløst obskurt, men de av oss som hadde hårreisende opplevelser med den første Shadow Ring, Tower Recordings eller Smog vil skjønne bæret. Opprinnelig saksofonist, han benytter stadig saksen, men har grepet til de instrumentene som hører den narkotifiserte psykedeliske folkemusikken til. Freak-folk i ordets egentlige forstand. Synger gjør han også. Håpløst obskur, men herlig, herlig.

 

OCEAN : Monument/Fork Lashing Eye LP                                                                   Important Kr. 165

De helt store nye på metallscenen på østkysten. Doom metall på den nedre enden av det Earth og Sunn O))) holder på med, komplett med dyrisk skrik ala Burzum, total tyngde som hos Buried At Sea. Svært demonisk uttrykk, isende skrekk, går hinsides stoner doom, det er for fett og nærmest for heavy. To massive spor på til sammen 36 minutter med storslått psykedelisk mareritt, tidligere utgitt som CD-R på gruppas egen 43rd Parallel. Kommer her i luksusutgave på vinyl i et opplag på til sammen 500.

 

OCEAN : Pantheon Of The Lesser Dobbelt-LP                                                           Important Kr. 210

Andre fra en Portland-kvartett som her perfeksjonerer minimalisme og total sakteflytende tyngde. Hakket mer musikalsk enn debuten, med disiplinert dekonstruksjon nærmer vi her oss de dypeste avgrunner. Tradisjonelt bevæpna med blytunge gitarer, bass, trommer og dyrisk vokal. Hypnotiske riffs, ren misantropi, soundtracket til den største meningsløsheten. For de som egentlig savner Raping A Slave-perioden til Swans er dette tingen. Men Ocean tar det lenger. Som et av to bonusspor i forhold til CD’en gjør de også en utkrøpet, men stilig cover av Swans You’re Not Real Girl. Og av Roy Orbisons It’s Over. Kommer i meget stilig omslag og transparent 210 gram vinyl.

 

ÆTHENOR : En Form For Blå Dobbelt-LP                                                                          Vhf Kr. 200

Supergruppe med Stephen O’Malley fra Sunn O))) og Burning Witch på gitarer og sliktnoe og multiinstrumentalist Daniel O’Sullivan, som på denne utgivelsen har med perkusjonist Steve Noble som i en årrekke spilte med Derek Bailey. Med seg har de også sjefen for Ulver, Kristoffer Rygg. Ulikt de foregående tre skiver, som alle var resultatet av studioimprovisasjoner, er denne dokumentet av tre konserter på Blå i Oslo i april og juni 2010, og selv om de stadig benytter seg av improvisasjon er her en nerve som ikke kom så godt til syne på studioskivene. Her er fint lite av dommedagspreget som kjennetegner Sunn O))), heller ikke den mørke eksperimenteringen vi kjenner Ulver som er dominerende, tenk heller Supersilent eller Nurse With Wounds rundt Spiral Insana. Luksuriøst omslag og hvit vinyl.

 

BURNING STAR CORE : Papercuts Theater Dobbelt-LP                                       No Quarter Kr. 200

Her har C. Spencer Yeh gjort det samme som Grateful Dead gjorde med Grayfolded, Sonic Youth gjorde med Sonic Death og Flying Saucer Attack gjorde med In Search Of Space. Han har klippet sammen en haug med konsertopptak, i dette tilfellet mer enn seksti konserter, og satt disse utvalgte klipp sammen til en komposisjon, delt på fire sider. Det som tidligere var atskilt i tid og rom er her samla til et fantastisk hele! Stilig utbrettcover er det og!

 

EXPO ’70 : Where Does Your Mind Go? Dobbelt-LP                                                    Immune Kr. 225

Kansas City-baserte Justin Wright er mesterhjernen bak dette prosjektet. Han har på tidligere album befunnet seg i de dronende psykedeliske landskapene vi tidligere fant Cluster, Klaus Schulz og Tangerine Dream. Mange har forsøkt seg på dette sporet, men ingen har lyktedes i samme grad som Wright. Og på denne, med 4 sidelange komposisjoner, har han distansert seg fra dette tyske, blitt unik. Instrumentaler, aldri mange instrumenter samtidig, rom og luft, synth, gitar, moog, piano. Aldri overdøvende, men heavy likevel. Wright har aldri vært så selvsikker som her, og aldri har det vært så rettferdiggjort. Herlige saker.

 

ILYA MONOSOW & PRESTON SWIRNOFF : 2 Recorded Works LP                        Eclipse Kr. 140

ILYA MONOSOW & PRESTON SWIRNOFF : 7 Recorded Works LP                        Eclipse Kr. 140

California-duo med fortid som The Shinig Path får her anledning til å breie seg over to skiver. Den første inneholder som tittelen sier to lange spor, det ene er bygget opp av merksnodige bøyde gitarer, air organ og litt mumling. Først en sakteflytende drone, varm og herlig, som utvikles og bygges opp til noe større enn seg selv, inne i finnes små melankoliske snutter, bass og trommer støtter opp. Åttitalls 4AD-feel. På side to får The Shing Path herje, det er en psykedelisk rockegruppe som befinner seg i skjæringspunktet mellom Spacemen 3, Suicide og Velvet Underground. Med vekt på elektrisk gitar. Meget stilige saker. 7 Recorded bygger mer på klassisk samtidsmusikk, Ravel, Debussy, Ennio Morricone, Eric Satie og Pauline Oliveros. For eksempel. Piano og melodika-snutter. Lettere enn luft. Avvæpnende nydelig. Ondsinnet drone for harmonica og lirekasse. Stor spennvidde emosjonelt. Her er det slik av vi anbefaler innkjøp av begge. Hele bildet må med.

 

YELLOW SWANS : Going Places CD                                                                                 Type Kr. 95

Dette er svanesangen til Yellow Swans, den siste under dette navnet fra Pete Swanson og Gabriel Salomon. Et herlig sorti, hvor de beveger seg inn i vakre verdener av ambient støy, hvor den organiske råttenskapen til Wolf Eyes krysses med pulsen til Oval, Tim Heckers møter det nattlige marerittet til Fennesz’ gitarvegger, Boris møter My Bloody Valentine. Her er ikke mye ro, bølge etter bølge bygges sakte opp, båret frem av krefter i slekt med både innadvendt shoegaze, metal og destruert folk. Ekstremt levende, hele tiden i bevegelse med lag på lag med droner og elektrisitet, konstant ubehag, men også med en form for fredfullt ro. Fantastisk.

 

THE NORTH SEA : Bloodlines  LP                                                                                      Type kr. 155

Vi kjenner Brad Rose som en mann med tusen jern i ilden. Han driver plateselskapene digitalis og Foxglove, er med i gruppene The Cone Bearers, Alligator Crystal Moths, Golden Oaks, Sun Milk, men er her på egen hånd under navnet The North Sea. I andre prosjekter, og også som North Sea har han konsentrert seg om psykedelia og stillferdig folk. På denne andre for Type legger han seg tett opp til folk som Whitehouse, Nurse With Wound, Hototogisu, Bodychoke eller Sutcliffe Jugend. Soundet er mørkt og tidvis skremmende, men inne i dette finnes skjønnhet og ro. Når vi vandrer fra femtitalls sci-fi synth til forheksende utenomjordisk terror, finnes det hele tiden motiv og årsak. Iskald, gjennomborende analog elektronikk, isolasjon og forlatthet, helvete på jord. Skremmende.

 

 

NORGE/ØVRIGE EUROPA

 

FUTURE OF THE LEFT : Travels With Myself And Another LP                                         4AD Kr. 135

Alt som var merkelig og skremmende ved debuten Curses er her merkeligere, dratt lengre ut, men samtidig mer fokusert og lettere å forholde seg til. Hva kan være bedre? Tangentdominansen er forlatt til fordel for rasende gitarer. Vi aner forbindelsen til Big Black og Jesus Lizard, men det er nok mer beundring for disse, vi kan vel snakke om post-hardcore. Pop stappa med ubehag er ikke noe nytt, men ingen har greid å gjøre det så bra og troverdig på minst et tiår. Perfekt soundtrack til å kjøre langt over fartsgrensen, til hardt alkoholinntak eller andre dårlige valg du måtte gjøre denne høsten!

 

MOOCH : 1966 CD                                                                                                 Ambientlive Kr. 105

Følger opp 1967 ½ med å ta et skritt tilbake i historien. Stadig i låtskriver-modus, hakket mer vennligsinna psykedelia. Umiddelbart elskelig, orgel dominerer som instrument, men også gitarer, sitar, fløyte, perkusjon og det som hører perioden til. Meget typeriktig vokal og koring. Her er både engelsk og amerikanske forbilder, erkeengelske saker som John Barleycorn, den eneste coveren, får en kalifornisk vri, lysergisk, men med en helt egen kraft. Psych-folk, psych-pop, det blir alt med på dette flygende teppet tilbake i tid. En tributt til en herlig periode gjort til perfeksjon, men med hjertet.

 

THE TALLEST MAN ON EARTH : The Wild Hunt LP                                         Dead Oceans Kr. 140

Andre album fra svenske som gjorde rent bord med sin første. I alle fall hos alle som sverger til tidlig Dylan. Det er slik at han synger som, ikke nødvendigvis at han låter som. Jo, det også. Og gitaren. En åpen stemt gitar, både tempofylt og avdempet fingerpicking, som samlet skaper et dynamisk driv. Jo, Dylan, ingen tvil. Men fra perioden med akustisk folk blues. Den beste! På en elegant måte veksler han mellom det stillferdige og det tempofylte, noe som er med på å gi skiva den variasjon det er bruk for, når man er en mann med en gitar. Den dylanske diskante stemmen gir særlig en perfekt match til de enkle og stillferdige låtene. Dylan eller ikke, Kristian Mattson har skrevet tekst og melodi, og det er han som på en egen måte leverer ti helstøpte låter, som med et helt enkelt oppsett etterlater et sterk inntrykk.

 

RICHARD YOUNGS & SIMON WICKHAM-SMITH : 20 Years 3 x CD + LP              VHF Kr. 250

Her kommer tjueårsjubileet til deres første album Lake. Det er også det som utgjør vinylen i denne strålende og meget pent pakka samlingen. I tillegg til den inneholder samlingen tre ikke utgitte album innspilt på nittitallet, SMIRR fra 1995 er ambiente droner og folkscapes inspirert av det engelske været, LIVE!! er den mest eksperimentelle, konsert uten publikum som kan minne om Youngs nyere arbeider med Andrew Paine, clavinet, Casio, klassisk gitar og rettfrem sang blir til sammen med rytmer noe som kunne vært post-punk fra Sun Ra om han hadde gjenoppfunnet renessansemusikk. Den siste, Songphase, er deres bevis på at de er bedre enn Oasis på det Oasis gjorde i 1996. Vidunderlige psykedeliske popperler, naive og tidløse, og svært engelske. Selvsagt er disse to ene og alene seg selv, men her i huset har det ikke vært mulig å leve uten. Anbefales!

 

RICHARD YOUNGS : Under Stellar Stream LP                                                        Jagjaguwar Kr. 145

En herlig samling ny-druidiske salmer og åndeframmaninger fra en mester innen minimalistisk komposisjon. Her oppnås transcendens og poesi gjennom repetisjon og fokus på det tilsynelatende mikroskopiske. Han låter nesten som en munk, når han framfører sine mantra som om han jakter på meningen bak ordenene, det er nesten så vi kommer i Allan Ginsberg-stemning! Enkel instrumentering, men når han skaper figurerer på piano er vi tilbake på 1990-klassikeren Advent. Stort igjen.

 

ROBERT WYATT : For The Ghosts Within Dobbelt-LP                                                Domino Kr. 195

Enedelig nytt album fra den deiligste stemmen som finnes. Denne gang en blanding av jazzstandardlåter og noe egenskrevet materiale, i samarbeide med saksofonisten Gilad Atzmon og fiolinisten Ros Stephen. Gjenkjennelsen, Wyatts stemme og de slørete jazzkompene skaper trygghet og lindrende energi, samtidig som en mangeårig kunstnerisk utforskertrang gjenspeiles i arrangementene som ofte er uventede og gjenstridige. Her er hint av både tango og midtøsten, og plutselig brytes stemningen opp med et sprettent hiphop-spor med bidrag fra den palestinske gruppa Ramallah Underground. Nye triumfer fra Canterbury-kilden.

 

ISLAJA : Blaze Mountain Recordings CD                                                              Ecstatic Peace Kr. 120

Fjerde album fra enda en av disse fantastiske finske damene. Merja Kokkonen kommer fra Helsingfors, har vært assosiert medlem av både Avarus, Kemialliset Ystävät, Lau Nau og Kuupuu, så du aner hvor dette bærer. På de tre første gjorde hun alt arbeidet i heimen, men denne gangen er de gjort i Blaze Mountain, sammen med Jukka Räisänen. De benytter seg av hele regnbuen av instrumenter som hører sjangeren til, men denne gang er det større vekt på elektrisk gitar. Låtene er som drømmer og eventyr fra de dype finske skoger, et eget psykedeliske univers, fortalt med en indre flamme som er sjelden, en kraft som umulig lar seg fange. Perle!

 

ISLAJA / CHRISTINA CARTER : Tsuki No Seika 7”                                                 Root Strata Kr. 35

Tredje i en serie hvor regelen er at her er det bare lov å bruke stemmen, ingen instrumenter. Merja Kokkonen synger på sitt morsmål, lag på lag med vokal og manipulert vokal, sampla til de grader at det her og der høres ut som instrumenter, men altså stadig innenfor de reglene som er lagt opp. Christina Carters side er en forheksende sak for vokal, også manipulert vokal, stappa med atmosfære, men mer tradisjonell enn Islajas side. Meget pen liten sak.

 

TAPE : Milieu Plus Dobbelt-LP                                                                                         Hapna Kr. 185

Tape er brødrene Berthling og Tomas Hallonsten, og er en av dette århundrets viktigste musikalske røster. Ingen har like rikt og vakkert tonesatt samtidens virvar. Umiddelbart tiltalende og samtidig nesten uutgrunnelig. Utforskende og glassklar. Tross all eksperimentering handler det om låter med melodi, rytme, harmoni – vandrer mellom ulike musikalske verdener og epoker. Pop, improv, frijazz, ambient, minimalisme, akademisk laboratorieresearch, lydkunst, elektroakustisk. Lettbent og innbydende, stemningsfullt og bilderikt. Et mylder av detaljer, fokuseringer. Poppa kammermusikk, med dybde og kompleksitet. Denne andre kom først i 2003, men er her for første gang på vinyl, og dette plus betyr bonusspor. Type ligner mest på seg selv, men trenger du referanser nevnes Fennesz, Max Richter eller Ben Frost.

 

WOODEN VEIL : Wooden Veil LP                                                                             Dekorder Kr. 145

Universell gruppe med tilhold i Berlin. Med seg har de tradisjoner fra egne hjemtrakter, som de kombinerer med elementer fra andre glemte og misoppfatta tradisjoner. Det er på denne måten de har skapt det mikroskopiske universet vi her utsettes for, og som er unikt for disse folka. Tükowsky har bakgrunn fra Snakes Figures Arkestra og Uuhuu og har samarbeidet med Christoph Heemann, Hanayo har samarbeidet både med Merzbow og Red Crayola, Kline har vært en del av Night Music og Soft Peace, Noè en del av krautlegendene Lustfaust, mens Pfeifer var en del av Soft Peace og Purple. Musikken framstår som akustisk, prehistorisk, men tankegodset er post-humant, de samarbeider om musikken slik en rekke vinder blir til en storm. Siden de er unike er beskrivelse vaskelig, men tenk folkinspirert shamanistisk Organum med japansk dame på innyndende vokal. Dog et Organum som rett som det er munner ut i nydelige små melodier inne i dette organiske. Meget stilig sak.

 

SVARTE GREINER : Depardieu 7”                                                                                      Type Kr. 40

Svarte Greiner er halvparten av duoen Deaf Center, Erik Skodvin, og greinene er en utvidelse av Deaf Center-universet. Han utforsker en mer forstyrret og dunkel verden, og bruker elementer som hører hjemme både i minimalismen, samtidsmusikken og musique concrete. På de to sporene på denne benyttes dronende orgel, gitarer og Skodvins omgivelser; steiner, trestykker eller vann som slås mot hverandre, gnis mot hverandre eller annet, og som til sammen blir til noe skyggeaktig cinematisk musikk av øverste hylle.

 

IIBIIS ROOGE : Iibiis Rooge LP                                                                                  Dekorder Kr. 145

Her har High Wolf og Neil Campbell, den siste fra Astral Social Club og Vibracathedral Orchestra starta den perfekte superastrale duoen. På denne debuten kombineres de psykedeliske jammene til High Wolf med den drona elektronikken vi forventer fra Astral Social Club, men den mangefarga supernovaen som da oppstår er ikke bare en kombinasjon av disse to, det oppstår en uventa pop-sensibilitet, her er melodistrukturer. Slike uhyrligheter har de alltid greid å kamuflere på sine soloarbeider, men her er de åpenbare for alle som vil høre. Men misforstå ikke, dette er samtidig den type psykedelia vi forventer fra disse to, tilsatt noe kullsyre og en pen dose kraut. Disse to herrer utgjør sammen en perfekt match.

 

XELA : The Dead Sea CD                                                                                                   Type Kr. 100

På sin tredje har John Twells lage et konseptalbum, zombier som treffer på et passasjerskip, og zombier som spiser alle om bord, men det er underordnet, det er musikken som gjelder, og han har han latt seg inspirere av horror-musikk, både av Goblins og Fabio Frizzi som sto bak musikken til syttitalsfilmene til Argento, Fulci og Romero. Men ikke engang det er poenget, selv om musikken både er intens og hallusinogen, den er vidtrekkende, han benytter arrangementer for kalimbas, bøyde computere og merksnodige gitarer, av den typen Four Tet brukte på Rounds, og har du savna oppfølgeren til den finnes den her! Fioliner, fåde folk og Tony Conrad, droner, zombie-vokal, akustisk ynde og elektronisk skjønnhet, nøyer seg aldri med veik eller stereotypidé horror-arrangementer. Se altså bort fra konseptet, om du vil, dette er et strålende album i seg selv.

 

JAZKAMER : Chestnut Thornback Tar LP + CD                                                                Type Kr. 170

Maiutgaven av abonnementserien Lasse Marhaug og John Hegre var bare for god til å forbli forbeholdt den indre krets. Den harde kjerne. Type har derfor tatt grep, sluppet den på vinyl, med en bonus-CD med 75 minutter dødelig helvete. Nils Are Drønen og Jean-Phillipe Gross er også med når de entrer det totale avant-metal-ragnarokk. Spor av Whitehouse anes. Marhaug stiller i Earth-t-sjorte på omslaget!

 

MUTANT APE : Erotic Yorkshire LP                                                                   Ecstatic Peace Kr. 130

Dette er det sinnssyke støyprosjektet til George Proctor, som har drevet Turgid Animal, en label for den absolutte yterkant av uvennlig støy, forvridd elektronikk og desslike siden 2005. Han gir også ut egne ting som mutant ape, som må betegnes som klassisk samtidsstøy og horror, og som sådan framstår han som samme type taper som for eksempel Merzbow. Dette er hans mest intenst etsende og skadelige utgivelse til dato, okkult ambiense ment å flå skinnet av alle som framstår som meningsberettiget innen sjangeren. Han har til og med fått støtte av legendariske Jamie Gilles. Avsky, depresjoner, besudling og degradering er hele tiden til stede for de av oss som kun lar oss servere de beste innen sanselige meningsløsheter.

 

NEW ZEALAND/AUSTRALIA

 

DEAD C : Patience LP                                                                                               Ba Da Bing Kr. 135

Joda, tålmodigheten kan settes på prøve når de setter seg fore å splitte rockatomet, men denne gang vil de oss vel. Ikke i den forstand at du kan synge med, denne er instrumental, men de er tilbake med solide strukturer og atmosfærer vi ikke har hørt siden liveskiva Repent fra 96. Åpne horisonter, samtidig energisk. Smart, intelligent, misantropisk, går aldri av moten.

 

SUNKEN : New Zealand Eels LP                                                                     Emerald Cocoon Kr. 190

Meningsløst stilig ny skive fra herrene Antony Milton og Stefan Neville som vi ellers kjenner fra konstellasjoner som Nether Dawn, Glory Fckn Sun og Pumice. Deres tredje sammen, hvor de fortsetter å iscenesette et slags Lovecraftisk landskap, shanties framført av sjøfolk fortapt til Cthulhu på bunnen av det dypeste og det mørkeste av oseaner. Ekstremt kraftig orgel og vokal kjørt gjennom vaklende elektronikk gir et forbausende skremmende uttrykk, vokalen helt i forgrunnen, hva som ellers er instrumenter blir litt dunkelt, her er noe gitar, men det er den primitive orgellyden som forvrengt gjennom diktafoner og sliktnoe som skaper stemningen. En stemning av fortapthet, og å overgi seg til de uutgrunnelige elementene, og å være fornøyd med tilværelsen som druknet, poesien i dette, overgi seg til dypet. Som vanlig meningsløst lite opplag, 300, er vi virkelig så få? Årets ingengate!

 

THE NETHER DAWN : Long Shadow Of A Dream CD                                Students Of Decay Kr. 110

Dette er Antony Milton, New Zealander som har vært med i årevis, og som på denne opptrer med perkusjonist og multiinstrumentalist James Kirk. Han kom ut i kjølvannet etter The Dead C’s free noise-bevegelse, og Nether Dawn er litt i samme tradisjon. Dette er deres mest narkotiske, og tittelen er perfekt, dette hører hjemme helt i utkanten av bevisstheten. Milton’s gitar er intuitiv og utsøkt, faller aldri ned i drone-klisjeer, selv om den har en fot i virkeligheten og den andre fortapt i en slags transe. Prøv å tenk MV & EE møter Stars Of The Lid, psykedelisk, men Miltons gitar behersker både minimalisme, blues og raga, og beviser nok en gang for et vitalt instrument gitaren kan være. Spor av vokal her og der.  Senkveldmusikk.

 

OUR LOVE WILL DESTROY THE WORLD : Blue Eyes Are My Revard LP               Krayon Kr. 130

Campbell Kneale har bak seg et herlig spor av utgivelser som varierer fra organisk akustisk til forvrengte fusjoner av støy. Inne i dette finner vi dub, psych, rock, trance, improv med mer. Når han som her er i det støyende hjørnet er det bare Astral Social Club sin herlige psych som er i nærheten. Dette er altså en av de svært så psykedeliske, konstruert av et mylder av instrumenter og kilder, både gjenkjennelige og totalt obskure, i sound litt som det tropiske hos High Wolf, eller låter som kunne vært 10 komposisjoner framført samtidig, andre igjen som saker My Bloody Valentine aldri fikk til. 180 gram vinyl.

 

JAPAN / ØVRIGE ØSTEN

 

ARITOMO : Fearful Sunshine Filtering Through Foliages LP                             Blackest Rainbow Kr. 175

Her har Blackest Rainbow funnet fram til nok en fortryllende sak, først utgitt som CD-R på egen etikett I Japan. Tynnvrista, androgyn, folkepreget psykedelia for vokal, gitarer, både forlengs og baklengs, mest akustisk. Her er også treblås, litt undervannselektronikk, bønneklokker og den slags. Vidunderlige meditative melodier, drømmende i tradisjon med Ben Chasny, Husk Arbors, Inca Ore, Christan Carter, Fursaxa, Damon & Naomi, men alt levert gjennom et vakkert japansk filter. Fet 210 gram vinyl og stilig omslag.

 

ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARADISO : In 0 to  Dobbelt-LP   Important Kr. 195

Må ses på som en fortsettelse av hyllesten til Terry Riley’s In C, som disse tidligere har kasta seg over. De tar seg friheter, men tror vi kan si at de denne gang har innført en form for struktur som ofte kan mangle på skivene deres. Er klar over at de gir ut svært mye, men tror det er mulig å slippe unna med påstanden om at dette er den mest interessante skiva de har slippet på en stund. I tillegg kan vi rapportere om at Cotton Casino er tilbake i folden. Fet vinyl og stilig utbrettomslag.