IT-styring og kontroll i moderne bedrifter

Sett fra et lederperspektiv

Av Egil Rødevand / Terje Sakariassen / Odd Erik Heide

Problemstilling

Vi vil fra et lederperspektiv beskrive it-styring og kontroll i moderne bedrifter, og ut ifra dette vurdere hvordan IT-ledere kan skape og kommunisere verdier gjennom IT.
  • Beskriv it-strying og kontroll i moderne bedrifter sett fra et lederperspektiv.
  • Hvordan It-styring og kontroll kan skape verdier for bedriften.
  • Sammenligne IT styring og verdiskapning i store Norske bedrifter med teorien
  • Gi anbefalinger og hensiktsmessige løsninger på hvordan best utøve it-styring og kontroll, og hvordan dette kan skape og kommunisere verdier.

Hva vi har gjort

  • Tatt for oss IT-styring og kontroll i moderne bedrifter sett fra et lederperspektiv
  • Sett på hvordan effektiv IT-styring og kontoll kan skape og kommunisere verdier til bedriften
  • Gjennomført spørreundersøkelser og intervjuer med noen av Norges største bedrifter
  • Konkluderer med anbefalinger og hensiktsmessige løsninger på hvordan bedrifter kan utføre IT-styring og kontroll for å skape og kommunisere verdier.

Hvorfor vi valgte oppgaven:

  • Fordi IT-styring og kontroll virket som relevante tema i forhold til studiet vi går
  • Fordi vi ønsket å finne ut hvilke utfordringer ledere står ovenfor når det kommer til verdiskapning gjennom IT

Hva er IT-styring?

Specifying the decision rights and accountability framework to encourage desirable behavior in using IT.
  • Handler ikke om å gjøre spesifikke IT-beslutninger
    - Dette gjør bedriftsledere
  • Handler om å systematisk bestemme hvem som tar og bidrar til beslutninger

Utfordringene med IT-styring

  • Bedrifter endrer seg konstant, men implementerte systemer forblir relativt uforandret
  • Informasjonsteknologi er en meget vanskelig ressurs å få grep på
  • Implementasjon av IT-systemer involverer meget uforutsigbare investeringer
  • Denne kompleksisteten fører til at mange bedriftsledere sier i fra seg ansvaret for bedriftens IT-styring!

Hvordan vi har jobbet med oppgaven

  • IT-styring og kontroll er et meget bredt tema
    (Eksisterer ekstremt mye informasjon)
  • Opparbeidet oss et bredt informasjonsgrunnlag på temaene IT-styring, verdiskaping og ledelse.
  • Vi gjennomførte kvalitatitve og kvantitativ datainnsamling for primærdata.

Kvantativ datainnsamling

  • Vi utførte spørreundersøkelser blandt norges 100 største bedrifter segmentert etter antall ansatte.
  • Fikk en svarprosent på 21 prosent
  • Avvik på +/- 19 prosent

 

  • Spørsmålene er basert på det teorien definerer som symptomer på ineffektiv IT-sytring, Og på en annen undersøkelse utført av MIT som rangerer bedrifters prioritering innenfor verdiskapning

Kvalatitiv datainnsamling

  • Utførte intervju hos to meget store bedrifter i Norge
       -Atmel
       -En av Norges største IT bedrifter
  • Stor utfordring å utføre intervjuer angående IT-styring

Drøfting av primærdata

  • Jobbet med å sammenligne primærdata med teorien for å se forskjeller og likheter
  • Første inntrykket er at Norske bedrifter er meget flink på verdiskapning
  • IT styring ser ut til å være effektivisert

Resultater fra spørreundersøkelsen

Resultater fra ikke-kommersielle bedrifter i Norge

Resultater fra kommersielle bedrifter i Norge

Videre arbeid

Fullføre sammenligningen med norske bedrifter og teorien

  • Eventuelt om de har implementert noen løsninger i teorien
  • Skal konkludere hvordan norske bedrifter driver IT styring i forhold til teorien
  • Skal til slutt komme med generelle anbefalinger om hvordan IT-styring og kontroll burde praktiseres i moderne bedrifter